En Kattegatforbindelse kan blive til virkelighed for borgerne i Odder. En forundersøgelse fra Folketinget er i gang, men politikerne i kommunen er uenige om forbindelsens muligheder og konsekvenser.
Af: Jacob Bargum
En mulig Kattegatforbindelse har skabt hed debat i Odder. For hvilke konsekvenser vil en 45 kilometer lang bro til en pris på over 100 milliarder kroner have af betydning for en kommune som Odder? Kommunalbestyrelsesmedlem og medlem af Udvalget for Klima og Plan Palle Holsting (A) mener, at en Kattegatforbindelse går imod den klimaplan, man i Danmark arbejder hen imod:
”En Kattegatforbindelse vil ødelægge rigtig meget miljø, og den koster rigtig meget CO2 at bygge. Jeg mener, at den går imod vores CO2-politik. Det går den helt forkerte vej, og det håber jeg også, at forundersøgelsen vil vise,” fortæller den nyvalgte lokalpolitiker.
Resultaterne af en forundersøgelse, der har været undervejs siden 2018, forventes offentliggjort i foråret. Her vil det være op til Folketinget at vurdere, om de vil gå videre med projektet.
Interessen blandt de lokale politikere i Odder er stor, da de kan påvirke partikollegerne på Christiansborg. En af dem der ser frem til forundersøgelsens resultater, er kommunalbestyrelsesmedlem Uffe Jensen (V), der gerne ser en Kattegatforbindelse i fremtiden:
”Der er nogle, der vil sige, at det er ødelæggende for kommunen. Set fra min stol, vil det give en unik mulighed for at binde Odder, hele vores landsdel og hele Danmark sammen. Forbinde København og Aarhus med hinanden. Det er kæmpe områder vi taler om, hvor man realistisk set ville kunne arbejde som læge i Aarhus og bo i København eller omvendt,” siger den tidligere borgmester.
Kortere rejsetider, men bekymringer for miljøet
Kattegatforbindelsen vil gøre det muligt at rejse mellem Aarhus og København på lidt over en time i tog, mens man i bil vil kunne tage turen på to timer. Det påpeger Vejdirektoratet og Trafikstyrelsen, der blandt andre står bag Folketingets forundersøgelse. Derudover kan forbindelsen være med til at reducere CO2-udledningen ved at undgå en omvejskørsel over Fyn.
Fordelene er dog svære at få øje på for Palle Holsting, der blandt andet frygter, at forbindelsen vil have negative konsekvenser for miljøet:
”Der er utrolig mange elementer i miljøet. Støj, natur, biodiversitet og CO2. Hvordan ser vi Danmark vækste, og hvad er det for nogle betingelser, vi skal vækste på? Kan det være på betingelser af, at vi ødelægger vores natur? Nej, det kan det ikke. Der skal vi være bedre, og der skal vi ændre signaler,” uddyber Palle Holsting.
Den udmelding er Uffe Jensen enig i, der også ser udfordringer med en Kattegatforbindelse til Odder. Han mener dog, at der er så mange følelser på spil, at det er fint, at det er Folketinget, der skal træffe beslutningen.
”Vi skal tage mest muligt hensyn til dem, som bliver berørt af det her. Selvfølgelig er der ulemper forbundet med, at der kommer en forbindelse med støj og alt muligt andet. Det kan jo ikke undgås. Men der siger jeg bare stille, at det gælder alle anlægsprojekter i Danmark.”
Vælger Folketinget at gå videre med projektet efter forundersøgelsen, skal der laves en såkaldt VVM-undersøgelse. Herefter skal der vedtages en anlægslov for forbindelsen. Hvis Kattegatforbindelsen bliver vedtaget, forventes den tidligst at stå færdig i år 2035.