Lucia Alba Broberg oprettede for to og et halvt år siden Instagramprofilen mig_og_odder. Siden da har flere beboere bidraget med deres hverdag i Odder på profilen. Lucia håber at de, indtil videre, 113 opslag vil lokke flere turister til byen, når de hash-tagger Odder.
Af Emma Vibolt Nielsen
Et oplæg på Centralhotellet satte en spire af håb i Lucia Alba Brobergs sind. Der opfordrede en turistchef hele forsamlingen af Odder bys handelsmænd til at gøre sig selv mere synlige på de sociale medier. Flere billeder og historier fra byen, spredt ud på diverse platforme, skulle angiveligt lokke flere turister til.
I en undersøgelse udarbejdet af Rejse- og søgemaskinen i 2018 fastslås, at 45 procent af danskerne får deres rejseinspiration igennem et socialt medie. Under oplægget blev vigtigheden for turismen i byen understreget, da konsekvensen er, at handelslivet dør. For Lucia Alba Broberg betyder det, at byen hun har kær, dør.
Et boom af mennesker
Lucia drømmer om, at der en dag er et boom af mennesker, som vil dele deres historier fra Odder på profilen. Men indtil da må hun selv henvende sig til folk for at spørge, om de har lyst til at lave takeover på Instagram. En takeover indebærer en overtagelse af profilen i et aftalt tidsrum.
Det er til tider svært at få folk til at tage over.
”Mange af dem, der har haft en takeover, de har selvfølgelig haft en speciel interesse i at nå ud til flere folk med deres budskab”, forklarer Lucia Alba Broberg.
Det har Lucia heller ikke noget imod. Men profilen er oprindeligt tænkt til, at befolkningen deler deres egne historier om Odder. Hun håber på, at historierne er med til at styrke byens fællesskab.
Takeover
Der er ikke mange krav til at lave en takeover. Det eneste man skal overholde, er den gode tone. Derudover ser Lucia Alba Broberg gerne, at opslagene har en form for indhold.
”Det skal ikke bare være en flad profil, hvor folk bare glor billeder. Der må gerne være noget indhold i det der står, og det må meget gerne lægges op til snak”, fortæller Lucia Alba Broberg
På de forskellige 113 opslag bliver der både liket, kommenteret, anbefalet og rost. ”Vi skal stå sammen om at skabe mere fokus på, at Odder er mere tilstede på de sociale medier”, siger Lucia Alba Broberg.