Mange forbinder en bymidte med et samlingspunkt for byen. Det er et sted, hvor du kan møde dine medborgere fra andre dele af byen og kommunen. Ejeren af Lund Møbler frygter fremtiden for Odders bymidte.
Af Tilde Toft
Lokalet overfor Lund Møbler står tomt. Det har det gjort i halvandet år, siden skobutikken lukkede i 2020. Tina Streit Lund har haft butikken Lund Møbler i Odder i 16 år. Hun har bemærket, hvordan forbrugerens indkøbsmønster har ændret sig. Tidligere mødte kunderne i høj grad fysisk op og handlede, men nu står folk i lange køer til pakkeshoppen i den lokale Løvbjerg. Dette bekymrer Tina Streit Lund.
”Hvis man vælger at handle på nettet, så har man også valgt, at man en dag ikke kan gå ud i forretninger, og se de ting man gerne vil,” siger Tina Streit Lund.
Flemming Birch, som er ekspert i forbrugertrends og detail, fortæller, at der har været en stor vækst i onlinehandel de sidste to år. Det skyldes til dels, at der har været nedlukninger, som har tvunget de fysiske butikker til at holde lukket. Det bekymrer Tina Streit Lund, at nethandlen tager større og større andel af detailhandlen, og at folk formentlig ikke kommer tilbage til at handle i fysiske butikker.
”Man bliver nødt til at tænke over, hvad man gerne vil have ud af byen i morgen og så handle her i dag, hvis man gerne vil bevare handelsmulighederne i byen,” siger Tina Streit Lund.
Tina Streit Lund mener ikke, at kommunen har gjort nok for at gøre bymidten attraktiv, og i så fald mener hun, at det er for sent. I de 16 år hun har haft sin forretning, har politikerne snakket, om at torvet skal fornyes samt, at Centralhotellet skal renoveres.
Ifølge kommunaldirektøren i Odder, Henning Haahr, betyder det alt for Odder at have en livlig bymidte.
”Hvis man ikke har en bymidte at samles om, så er det jo ligegyldigt. Så kan man bo hvor som helst. Det Odder kan, er at have en identitet som by,” siger Henning Haahr.
Derfor har kommunen igangsat en større plan for bymidten. De planlægger dels at bygge en Folkepark og at renovere Centralhotellet.
”Det vil være en katastrofe, hvis vi ikke kan holde på butikkerne. Om det så lige er i den form, vi kender, er ikke sikkert. Vi håber, at vi kan holde en hånd under butikkerne ved at bevare en levende bymidte, som folk gider komme i,” siger Henning Haahr.
Hvis de fysiske butikker skal kunne hamle op med onlinebutikkerne, så handler det, ifølge Flemming Birch, om at butikkerne skal kunne give dig andre oplevelser. Det er butikkens opgave at kende forbrugeren. Han påpeger, at man ikke kan være alt for alle, og sådan skal det heller ikke være.
”Det handler for butikkerne om at skabe en relation, fremfor en transaktion,” siger Flemming Birch.